Era kunder förväntar sig att ni är tillgängliga

2023-02-23

E-commerce

Att jobba med tillgänglighet i sitt digitaliseringsprojekt innebär att optimera projektet för snabbare responstider, tillgänglig på alla enheter som våra besökare/kunder använder och alltid vara tillgänglig för kunderna. Vi ser också att definitionen av tillgänglighet förändras över tid: Tidigare ansågs företag som erbjöd handel via webben som tillgängliga. Idag förväntar sig användarna mycket mer!

De förväntar sig:

  • ett snabbt och mobiloptimerat gränssnitt,

  • snabbare leveranser samt realtidsuppdateringar gällande leverans.

Med mer etablerade molntjänster, mobila enheter samt platsbaserade annonser ser vi en ökad våg av innovationer som ökar kunders förväntan på företagets tjänster.

Tillgänglighet är därmed en ganska bred term och beter sig lite annorlunda beroende på vilken bransch företaget befinner sig i samt vilken kontext som dess kunder infinner sig i.

Webbhandel via mobila plattformar

webbhandelVi använder idag våra mobiltelefoner till det mesta. Det som tidigare gjordes via en stationär dator har idag flyttats ner till mobiltelefonerna. Det är inte längre vettigt att anta att kunden sitter vid ett skrivbord utan är troligen mer mobil med sin mobiltelefon. Resenärer är idag vana att hantera QR-koder som biljetter för att stiga ombord flygplan eller tåg. Hotel-kedjor utnyttjar samma teknik för att underlätta hantering av rumsnycklar. Dagligvaruhandeln har nyligen lanserat QR-koder i tunnelbana med populära artiklar, där kunden lätt kan använda mobilen kamera för att beställa hem dessa produkter. Med mobila betalsystem (likt Swish, Apple Pay och Google Pay) samt spårning i fysiska miljöer kan företag erbjuda rabatter, digitala kuponger som leder till transaktion direkt i mobiltelefonen.

Omni-channel upplevelser

omnichannelKunder idag förväntar sig en upplevelse som är enhets-agnostisk. Kunder påbörjar sin köpprocess i mobilen, letar efter mer information på datorn, exponeras för annonser på olika sociala medier för att sedan eventuellt genomföra köpet via en iPad. Utöver det så utforskar man internet efter rekommendationer samt besöker företagets egna hemsida. Företagets uppdrag är då att se till att hålla kunden i handen längs hela köpprocessen och se till att kunden går från att vara uppmärksammad om en viss produkt, till att intresserad, till att ta beslutet till att köpa samt utföra transaktionen.

Cloud-baserade tjänster

cloud tjänsterMusikbranschen har gått från att sälja fysiska skivor/band/LP, till att sälja låtar via olika tjänster (såsom iTunes och liknande) till att tillhandahålla sitt hela musikbibliotek via olika streamingtjänster (Spotify, Youtube Music, Tidal o.s.v). Det är främst kundernas önskemål samt beteende som har lett till denna utveckling. Det är inte längre hållbart att köpa och drifta den fysiska hårdvaran som behövs för att tillgodose det ökade behovet från användarna. De nya Cloud-baserade tjänsterna gör att uppstartskostnaden samt driftkostnaden minimeras genom att endast betala för det man behöver samt lätt kunna skala upp under de mest krävande perioderna.

On-Demad tjänster

on demandVi ser att tjänster som tidigare krävde att kunden befinner sig på en specifik plats vid en specifik tid nu ändrar till att agera mer “On-Demand”, d.v.s finnas tillgänglig i enlighet med kundens kalender snarare än företaget. Exempelvis kan vi se på banker idag, där majoriteten av ärenden kan utföras när som helst via antingen webben eller mobila applikationer. Man ser också ett stort skifte i utbildningsväsendet där tidigare fysiska föreläsningar byts ut mot förinspelat material tillgängligt när det passar kunderna/eleverna.

Utöver det har det på senare år kommit en digital revolution när det gäller sjukvård. Patienter behöver inte ta sig till vårdcentraler utan kan i bekvämligheten av sitt eget hem kontakta en läkare/sjuksköterska via en app.

Så vad innebär detta?

Nyckeln när det kommer till att tillgängliggöra sin affär är enkelhet, bekvämlighet, alltid närvarande och flexibilitet. Att erbjuda en tjänst som uppfyller dessa värden tar oss ett steg närmre till at skapa mer värde för våra kunder samt öka deras lojalitet mot vårt företag.

Tips för att göra er digitala lösning tillgänglig:

  • Gör ert innehåll sökbart

  • Mobilanpassa alla digitala upplevelser

  • Uppmanna till snabb och enkel kommunikation med bolaget (realtidschattar)

  • Integrera betalning med de mest populära betalningslösningarna idag (Swish, Klarna osv)

Tekniker och strategier som underlättar tillgänglighet:

  • Mobile commerce

  • Omni Channel gränssnitt

  • Cloud Computing

  • On-Demand tjänster

Vill du veta mer om hur vi på WILL & SKILL jobbar med ovan frågor, tveka inte att höra av dig för ett förutsättningslöst möte.