5 beprövade digitala strategier

2023-02-03

Colorful image

Sedan 2012 har WILL & SKILL jobbat med att utveckla och förändra våra klienters digitala upplevelser. Under denna tid har vi undersökt vilka erbjudande som mest lockar vår klienters kunder. Vi har sett ett återkommande mönster (sammanfattad i 5 punkter nedan) som driver kunder till våra klienters digitala plattformar.

Tillgänglighet (Access)

Tillgänglighet - AccessKunder idag vill komma åt innehåll och interaktioner med företaget på ett snabbt, enkelt och effektivt sätt. Alla erbjudande eller digitala tjänster som underlättar detta medför effektivare anskaffning av användare/kunder. SMS påbörjade detta genom att revolutionera sättet människor kommunicerar på till vardags. Genom e-handel och realtidschattar integrerade med webblösningar har företag idag möjlighet att dra till sig nya kunder.

Utöver snabb och enkel kommunikation så förväntar sig kunder idag möjligheten att själva söka och hitta information som stärker underlaget för ett köp/kontakt.

Tips för att göra er digitala lösning tillgänglig:

  • Gör ert innehåll sökbart

  • Mobilanpassa alla digitala upplevelser

  • Uppmanna till snabb och enkel kommunikation med bolaget (realtidschattar)

  • Integrera betalning med de mest populära betalningslösningarna idag (Swish, Klarna osv)

Tekniker och strategier som underlättar tillgänglighet:

  • Mobile commerce

  • Omni Channel gränssnitt

  • Cloud Computing

  • On-Demand tjänster

Vi har skrivit ett längre inlägg om hur företag kan jobba för att bli mer tillgängliga för sina kunder, där vi går igenom varje strategi i detalj. Läs mer om hur ert företag kan bli mer tillgängligt för era kunder.

Engagerande (Engagement)

Engagerade - EngagementKunder söker efter sätt att interagera med digitalt innehåll på ett interaktivt sätt anpassad för deras behov. Från internets begynnelse, då webbportaler var populära, till dagens värld, där video och VR tillhör det senaste, så förväntas sig dagens kunder att företag tillgängligör material som underlättar kundernas beslut.

Tips för att göra er digitala lösning engagerande:

  • Skapa innehåll som är engagerande ur kundens perspektiv.

  • Lyft upp kundnytta och visualisera detta på ett sätt som underlättar för kunden att ta ett beslut

  • Hoppa över tekniska detaljer och fokusera på kundvärde

Tekniker och strategier som skapar engagerande lösningar:

  • Produktdemo

  • Storytelling

  • Content som verktyg

  • Varumärken som publicister

Skräddarsydd (Customize)

Skräddarsydd - CustomizeDagens kunder söker olika lösningar för att skräddarsy deras användarupplevelse samt ha möjlighet att modifiera det efter behov. Det kan innebära möjlighet att favorisera innehåll och sedan exponeras för innehåll kopplad till det man är intresserad utav. Man kan jämföra detta med hur videokonsumtion gick från linjär TV (alla tittar på samma sak) till dagens upplevelser som ger användaren möjlighet att titta på det som den är intresserad av, när och hur den vill.

Tips för att göra er digitala lösning skräddarsydd:

  • Se till att användare och kunder kan skapa ett konto och logga in

  • Se över användarnas beteende mönster och anpassa innehåll till det

  • Engagera användaren genom att kommunicera innehåll som har tagits fram hänsyns till användarens tidigare beteende

Tekniker och strategier som underlättar vid skapande av skräddarsydda lösningar:

  • Rekommendations algoritmer

  • Personliga gränssnitt

  • Personifierade produkter och tjänster

  • Skräddarsydda meddelande och innehåll

Knyta samman (Connect)

Knyta Samman - ConnectEn av de största möjligheterna för företag idag kan härledas till kunder och användares behov av gemensamhet och anknytning. Dagens användare ingår i ett gäng olika sociala media plattformar och drivs av möjligheten att hitta gemensamma intresseområden, dela med sig utav sin kunskap samt bidra med nytt innehåll. Alla dessa plattformar ger användare möjligheten att signalera “här är jag, det här vad jag tänker och det här är vad jag ser” för liksinnade.

Tips för att underlätta er digitala lösning ska knyta samman användare:

  • Ge användare möjlighet att interagera med andra användare

  • Öppna upp och ge användare möjlighet att skapa innehåll som hjälper andra användare

  • Utnyttja gamification genom att införa poängsystem som uppmanar användare att dela med sig utav bra innehåll

  • Bli en del av kundernas konversation kring er bransch

Tekniker och strategier som knyter samman användare:

  • Social listening

  • Social kundtjänst

  • Fråga efter idéer för innehåll

  • Skapa en community

Samarbeta (Collaborate)

samarbete collaborateMänniskor är sociala varelse och dras naturligt till att jobba tillsammans. Detta medför att användare söker efter projekt och mål att sträva mot genom olika plattformar. Detta är generellt sätt väldigt svårt, men stoppar inte människor från att försöka. Det tydligaste exempel är Open Source rörelsen inom mjukvara, där människor med gemensamma intressen och mål samlas för att förverkliga dessa. Utöver det finns det exempel på plattformar som hjälper människor att samla pengar till gemensamma mål samt driva protester. Kort och gott, lyckas vi bygga en plattform som hjälper människor att samarbeta och jobba mot ett gemensamt mål, så har vi en sund bas att jobba vidare ifrån.

Tips för att uppmana till samarbete i er digitala lösning:

  • Möjlighet att skapa personas kopplad till verklig data

  • Ge användare möjlighet att hitta andra användare som har liknande intressen

  • Öppna upp för konstruktiv feedback som jobbas fram av befintliga användare

Tekniker och strategier för att samarbeta med kunder:

  • Passiv medverkning

  • Aktiv medverkning

  • Crowdfunding

  • Öppna tävlingar

  • Samarbetsplattformar

Vill du veta mer om någon strategi eller teknik? Tveka inte att höra av dig till oss för ett förutsättningslöst möte. Vi delar gärna med oss utav våra erfarenheter för hjälpa er att uppnå era affärsmål.